You are currently viewing SustainaBUL: de student sustainability awards op de UOC

SustainaBUL: de student sustainability awards op de UOC

Afgelopen dinsdag 4 april vond de eerste editie plaats van SustainaBUL op de UOC, de University of Curacao. Tijdens deze student sustainability awards deden verschillende studenten teams een pitch over sustainable living, duurzaam bouwen, wonen en leven op Curacao. Het event werd georganiseerd door de UOC ism de 2030 HUB Caribbean foundation die zich richt op meer bewustwording en kennis over duurzaamheid op Curacao en in de regio. Het event werd gesteund door een brede coalitie uit het bedrijfsleven met bijdragen van Vidanova, APC, RdK, de Kamer van koophandel Curacao, Korpodeko en de Guardian group.

Studenten hadden zich gedurende een traject van acht weken voorbereid op SustainaBUL caribbean, waar ten overstaan van een stevig publiek de case werd gepresenteerd. In het publiek waren diverse top executives uit het bedrijfsleven en de overheid te vinden, w.o. de CEOs en vertegenwoordigers van APC, Vidanova, RDK, CAP en ENNIA. Het gemeleerde publiek bestond daarnaast uit academici, studenten, ondernemers en NGOs, maar ook de overheid was goed vertegenwoordigd aangevoerd door de minister van Economische Ontwikkeling dhr Ruisandro Cijntje. De organisatie was blij verrast door de (internationale) aandacht voor de live-stream; honderden personen hebben het event gevolgd, het overgrote deel vanuit Curacao aangevuld met deelnemers uit Canada, Verenigde Staten, Australia, Ghana en Nederland.

Studenten gingen tijdens het event in op de real-life projecten van Hofi vidanova en Waterfront Plaza (APC). Het publiek, met name het bedrijfsleven was prettig verrast met de vernieuwende ideen maar vooral ook de frisse blik en het enthousiasme van de studenten teams. CEO van RdK, dhr Patrick Newton: “wij hebben grote uitdagingen als het gaat om duurzaamheid op Curacao, maar dit geeft mij hoop. Er zijn technische oplossingen maar ons potentieel voor de toekomst ligt vooral in onze jonge generatie en het is goed om deze teams te zien en te horen”. De SustainaBUL Award 2023 werd uitgereikt door Mrs Margareth Bond, de honorary consul van de Verenigde Staten. Het winnende team mag binnenkort een volle dag meelopen met de CEO van een miljardenbedrijf op Curacao; een unieke leer-ervaring. Coordinatie vanuit de UOC werd verricht door Iwan Zunder, gastdocent
Corporate Sustainability bij de Sociaal Economische Faculteit, SEF.